SOŠ sv. Cyrila a Metoda na medzinárodnom

 stretnutí v Taliansku

 


 

„Dancing queen“

 

Tancujúca kráľovná

 

 

Sicília, krajina, ktorá si vyslúžila pomenovanie „Tancujúca kráľovná“ kvôli častým zemetraseniam a sopečnej činnosti, bola poslednou krajinou, ktorá v rámci projektu Comenius „Life of minorities with us or alongside us“ (Život menšín s nami alebo okolo nás) hosťovala zástupcov škôl participujúcich krajín.

ôsme stretnutie ôsmich krajín (Slovensko, Česko, Poľsko, Maďarsko, Nemecko, Grécko, Turecko, Taliansko) prebiehalo v čase od 1. do 6. júna 2014. Tak ako každá krajina predstavila svoje tradície a kultúrne bohatstvo, aj Sicília odkryla svoje prírodné a historické skvosty.

 

 

Exkurziou na jednu z najaktívnejších a zároveň najvyšších sopiek na svete (3350 m) Etnu, podľa povestí v nej sídlil boh Vulkán, ktorá bola v roku 2013 zapísaná do zoznamu Svetového kultúrneho dedičstva UNESCO, sme zahájili výstup na Silvestri kráter (1900 m), odkiaľ sa nám naskytol panoramatický pohľad na okolitú krajinu, rozsiahlu „čiernu púšť“ vychladnutej lávy.

Zafferana Etnea patrí k najväčším producentom medu. Tu sme navštívili včelárske múzeum a oboznámili sme sa nielen s históriou včelárstva v tejto oblasti ale aj s rôznymi druhmi produktov, ako napríklad eukalyptový med, mandarínkový med, mentolový, pomarančový, jahodový a ďalšie, končiac propolisom inými výrobkami.

Návšteva mesta Taormina, ležiaceho pri pobreží na terase svahu hory Monte Tauro, prekvapila svojím rušným životom, turizmom i historickými pamiatkami, najmä starovekým grécko-rímskym antickým divadlom, dokonalým príkladom harmonického spojenia architektúry s prírodou a umením, s romantickým výhľadom na Iónske more. Toto sicílske mestečko dokonale vystihuje francúzsky spisovateľ Guy de Maupassant: „Toto miesto je obrazom, na ktorom nájdete všetko, čo bolo na Zemi stvorené pre potešenie oka, ducha a fantázie.“

Podobným príkladom bolo aj mesto Tindari, pôvodne osídlené Grékmi, kde staroveké divadlo bolo súčasťou celého komplexu s budovami, vilami, termami a ruinami baziliky, pričom veľká časť tohto osídlenia bola zničená zosuvom pôdy počas zemetrasenia. Jeho dominantu tvorí kostol preslávený svojou „čiernou madonou“ a legendou o jej zázrakoch.

Nemenej vzrušujúcou bola aj plavba loďou na ostrovy Lipari s archeologickými pamiatkami a Vulcano, kde sme mali možnosť vykúpať sa v termálnej vode s obsahom síry priamo v kráteri.

Najdôležitejšie však bolo stretnutie s učiteľmi a žiakmi priamo v škole vo Furnari, v Novere di Sicilii a v Tripi. Žiaci sa prezentovali svojím veselým kultúrnym programom, preukázali nám svoju pohostinnosť a snahu ukázať nám všetky zaujímavosti a atrakcie týchto miest. Priamo sme spoznávali ich mentalitu a temperament, otvorenosť, komunikatívnosť, spôsob života.

 

   

 

Záverečné stretnutie bolo spojené s hodnotením projektových stretnutí, aktivít, naplnenia cieľov, ktoré vniesli do skutočného života toleranciu a rešpektovanie osobitostí národnostných menšín, stieranie pocitu nadradenosti voči menšinám, ktoré sú súčasťou azda každej krajiny. Stieranie hraníc, hierarchie a vytváranie spolupatričnosti sa najvýraznejšie prejavilo prirodzenými a spontánnymi prejavmi mladých ľudí, ktorí nadväzovali priateľstvá na základe spoločných záujmov a nie na základe národnostných princípov.

S určitosťou môžeme povedať, že prekonávanie jazykových bariér, spoznávanie a zbližovanie rôznych, niekedy až diametrálne odlišných kultúr prostredníctvom aktivít a výmenných pobytov medzinárodného projektu Comenius otvorilo nové cesty tolerancie národov a národnostných menšín.

Zároveň vyjadrujeme poďakovanie Národnej agentúre Programu celoživotného vzdelávania a Európskej komisii, ktoré finančne podporili naše snahy a realizáciu projektového stretnutia.

Mgr. Anna Raffáčová

      

.

 

.

 

.

 

.

 

späť